top of page

VR på EUD & EUX

27 ud af 30 folkeskoleelever svarede at teknologier som VR i undervisningen øger lysten til at gå på en erhvervsuddanelse

Brobygningscenariet

21 af 30 adspurgte folkeskole-elever svarede at brobygning-scenariet øgede deres lyst til at gå på en erhvervsuddannelse.

Flere opgaver

Både elever og undervisere efterspurgte flere og længere-varende træningsscenarier med flere opgaver.

Observationer & interviews

Observationer og interviews med elever og undervisere afslørede en generel interesse og nysgerrighed over for VR-scenarierne. Eleverne fandt brugen af VR engagerende og motiverende, hvilket indikerer et potentiale til at styrke interessen for STEM-fag. Eleverne var fokuserede på det faglige indhold og udviste en solid forståelse af teorien, hvilket tyder på, at VR kan bidrage til øget læringsudbytte.

Samarbejdet i VR krævede effektiv kommunikation, som fremmede elevernes evne til at verbalisere og anvende faglige begreber. Eleverne oplevede scenarierne som praksisnære og autentiske, hvor de kunne anvende deres teoretiske viden fra undervisningen i problemløsning. Flere elever fremhævede, at materialet var lettere at forstå og arbejde med i VR sammenlignet med fysiske omgivelser. Derudover udtrykte samtlige elever et ønske om mere trænings- og undervisningsmateriale i VR.

​

På trods af den overvejende positive feedback er der stadig plads til forbedringer. Nedenfor fremhæves de vigtigste pointer og læringspunkter fra observationer og interviews i forbindelse med afprøvningen af VR-scenarierne.

Træning med VR kan reducere ventetid
& give hjemmeopgaver

Observationer fra elektrikeruddannelsen viser, at træning med VR kan reducere den spildtid, der opstår på grund af sikkerhedskrav om opsyn fra en underviser ved arbejde med strøm. Eleverne påpegede, at VR-træning muliggør øvelse uden risiko og uden behov for konstant opsyn, hvilket giver mere effektiv udnyttelse af undervisningstiden. Elever foreslog en kombination af VR og fysiske opgaver, hvor de kunne træne i VR først og derefter anvende deres viden på fysiske komponenter, når underviseren er til stede.

​

VR fjerner risikoelementet og åbner mulighed for, at elever kan arbejde uden for undervisningstid eller tage opgaver med hjem. En underviser fremhævede, at VR giver eleverne mulighed for at eksperimentere og prøve forskellige løsninger, da opsætningen i VR er hurtigere og sikrere end i virkeligheden.

​

Flere undervisere roste også VR-scenarierne for deres fokus på sikkerhed, da eleverne blev advaret, når de udførte handlinger, der kunne føre til elektrisk stød. Dette sikrer, at eleverne ikke udvikler dårlige vaner, mens de stadig lærer på en sikker og effektiv måde.

Repetition af procedurer, faglige begreber & samarbejde

I VR kan eleverne se hinanden som avatarer, kommunikere og interagere, hvilket skaber optimale rammer for samarbejde – både på samme lokation og som fjernundervisning. VR-opgaver giver mulighed for at efterligne samarbejdet på en fysisk arbejdsplads, samtidig med at eleverne styrker deres evne til at verbalisere tekniske begreber og faglig viden. Eleverne får dermed repetition af procedurer og træning i virkelighedsnært samarbejde, hvilket forbereder dem bedre til arbejdsmarkedets krav.

Et værktøj til underviserne & en platform til deling

Efter at have prøvet VR-scenarierne udtrykte både undervisere og elever stor interesse i at bidrage med forbedringer og idéer til nye scenarier. Underviserne fremhævede forskellige anvendelser af VR i undervisningen, fra en udforskende tilgang, hvor elever kan eksperimentere risikofrit, til læring af specifikke procedurer og certificeringer. Virkelighedsnære samarbejdsøvelser og kommunikation blev også nævnt som værdifulde anvendelser.

​

Disse ideer viser, at underviserne ser mange muligheder med VR, især hvis de kan tilpasse det til deres egne behov. Udviklingen af et miljø, hvor undervisere selv kan skabe scenarier, bør derfor overvejes. Dette vil give dem mulighed for at skræddersy undervisningsmaterialet til deres fag og elever.

​

En platform til deling af scenarier vil yderligere accelerere væksten af undervisningsmateriale ved at lade underviserne dele deres arbejde med hinanden. Desuden kan virksomheder bidrage ved at udvikle træningsscenarier til deres specifikke komponenter og processer, hvilket vil give eleverne praksisnær erfaring allerede under deres uddannelse. Dette partnerskab mellem undervisere, virksomheder og udviklere vil sikre et bredt og dynamisk udvalg af læringsscenarier i VR.

Dataindsamling og præstationsmåling

Brugen af VR muliggør unikke muligheder for dataindsamling, som ikke kan opnås i fysiske arbejdssituationer. I det virtuelle miljø kan alt, hvad eleverne foretager sig, registreres. Dette inkluderer eksempelvis rækkefølgen af udførte procedurer, som kan monitoreres og bruges til at give øjeblikkelig feedback.

​

Avancerede funktioner som bliksporing kan yderligere sikre, at eleverne følger kritiske sikkerhedstjek, som fx inspektion af sikringsskabe. VR giver dermed ikke kun et realistisk træningsmiljø, men også et værdifuldt værktøj til løbende vurdering og forbedring af elevers færdigheder og opmærksomhed på sikkerhedsprocedurer.

Plads til forbedring

Observationer viste et behov for mere tydelig vejledning og klare instruktioner i VR-scenarierne. Nogle deltagere oplevede udfordringer med at udføre bestemte handlinger, f.eks. hvordan skruetrækkeren skulle anvendes i VR, hvilket skabte forvirring. Ligeledes var navigation og interaktion i VR indledningsvist udfordrende for flere elever, men dette vurderes at kunne afhjælpes gennem øget erfaring og træning i VR. Det anbefales derfor at afvikle et kort forløb med introduktion til VR, med henblik på at gøre eleverne bekendt med VR.  

 

Forbedret vejledning vil bidrage til, at deltagerne føler sig trygge og bedre rustede til at udføre opgaverne effektivt og struktureret.

​

Underviserne påpegede desuden, at længere varighed af scenarierne kunne give eleverne mulighed for dybere fordybelse, samtidig med at det ville balancere den tid, der bruges på forberedelse og opstilling. Længere scenarier vil også give underviserne bedre muligheder for at observere elevernes proces og levere mere detaljeret og værdifuld feedback, hvilket vil øge læringsudbyttet.

Underviser, Tradium

"Man skal kunne gøre det forkert. Netop det at eleverne kan udforske og lave fejl er der hvor den gode læring ligger."

Spørgeskemaundersøgelse
- Detailscenarie

I forbindelse med afprøvning af scenariet udviklet til detail, blev der foretaget en spørgeskemaundersøgelse efter eleverne havde afprøvet scenariet. Se resultater af undersøgelsen nedenfor.

Konklusion

Samlet set bidrog VR-scenarierne til at styrke elevernes interesse for STEM og kvaliteten af STEM-undervisningen. De viste engagement, koncentration og interesse for aktiviteterne, hvilket er afgørende for at fremme interesse og dygtiggørelse inden for disse fagområder. Der er dog stadig behov for at finjustere og forbedre implementeringen af VR-scenarierne for at opnå en mere effektiv integration af teori og praksis samt øget autenticitet. Særligt vil det være fordelagtigt at give underviserne mulighed for at udarbejde deres egne scenarier eller undervisningsmateriale. Derved udnyttes alle de gode ideer som både undervisere og elever har til at skabe det bedst mulige supplement til undervisningen.

​

Brobygningscenariet kan også blive et stærkt værktøj til at skabe interesse for erhvervsuddannelserne og muligvis aflive fordomme om erhvervsuddannelserne. Elevernes respons antyder at teknologier som VR kan skabe interesse og øge motivation for at søge ind på uddannenelserne. 

bottom of page